SZKOLENIE SPL
Licencja pilota szybowcowego
Licencja SPL pozwala na samodzielne loty szybowcem, czyli statkiem powietrznym pozbawionym własnego napędu. Wykorzystuje on noszenia terminczne do pokonywnia znacznych odległości. Możemy wzbić się pod same chmury gdzie powietrze jest lodowate nawet w najgorętsze dni lata, krążyć razem z ptakami lub podziwiać krajobraz Pojezierza Pomorskiego oraz Kaszub. Uczucia płynace z niezakłóconego przez silnik latania i emocje związane z samym pilotowaniem szybowca są wyjątkowe. Żaden, nawet najnowszy, najlepiej wyposażony samolot nie zastąpi wrażeń jakie płyną z lotu szybowcem wyposażonym jedynie w mapę i umiejętności pilota.
Szkolenie szybowcowe składa się z dwóch zasadniczych etapów: szkolenia teoretycznego oraz praktycznego.
Szkolenie teoretyczne przeprowadzamy na lotnisku w Aeroklubie Słupskim. Zajęcia są prowadzone przez aktywnie latających i doświadczonych instruktorów.
Zajęcia obejmują wykłady z następujących przedmiotów:
- Prawo lotnicze
- Łączność
- Zasady Lotu
- Procedury Operacyjne
- Ogólna Wiedza o Statku Powietrznym
- Człowiek – możliwości i ograniczenia
- Osiągi i Planowanie Lotu
- Prawo lotnicze
- Meteorologia
- Nawigacja
Szkolenie praktyczne przeprowadzamy za wyciągarką trwa ok 1,5 do 2 tygodni (w zależności od warunków pogodowych i liczebności grupy) i obejmuje naukę pilotażu – opanowanie podstawowych elementów lotu (lot po prostej, wykonywanie zakrętów) start, lot po kręgu nadlotniskowym, lądowanie i prowadzenie łączności radiowej. Kładziemy wysoki nacisk na trening w sytuacjach szczególnych i niebezpiecznych. Minimalna liczba lotów podczas szkolenia za wyciągarką wynosi 55 w tym 5 lotów samodzielnych. Szkolenie realizowane jest na szybowcu typu SZD-9bis BOCIAN. Jest to tak zwane SZKOLENIE PODSTAWOWE to pierwszy i najważniejszy etap szkolenia szybowcowego, który należy przejść na drodze zdobywania licencji SPL. Szkolenie to potocznie nazywane jest “podstawówką”.
A co dalej po podstawówce? Kandydat będzie musiał się zmierzyć z kolejnymi etapami szkolenia
DOSKONALENIE LĄDOWANIA
Ten etap poświęcony jest precyzyjnemu lądowaniu. Na tym etapie uczeń pilot uczy się kończyć dobieg w wyznaczonym miejscu, lądowania z tylnym wiatrem, wykonywania bezpiecznych manewrów do pola (esowanie z wiatrem, esowanie pod wiatr) oraz wyboru bezpiecznego miejsca do lądowania – Ilość lotów – 20
LOTY TERMICZNE
Dłuższe loty wykonywane najpierw z instruktorem podczas, których uczeń pilot zdobywa niezbędną do lotów termicznych wiedzę. Instruktor uczy w jaki sposób znaleźć i odpowiednio wykorzystać prądy wznoszące. Po przyswojeniu podstawowych umiejętności uczeń pilot wykonuje samodzielny lot termiczny na szybowcu typu Pirat, który jest pierwszym zdobytym typem szybowca jednomiejscowego.
Ilość lotów: 6 (8 godzin) ortów lotniczych
PRZELOT
Przelot do licencji – jest to ostatni etap, który wymagany jest w celu otrzymania licencji. Po ukończeniu wszystkich poprzednich elementów szkolenia, uczeń pilot wykonuje samodzielny przelot długości 50km lub przelot z instruktorem, którego długość wynosić musi minimum 100km. Po wykonaniu przelotu można zapisać się na egzamin praktyczny ULC.
Wymagania:
- MINIMALNY WIEK UCZESTNIKA TO 14 LAT!
- Pozytywny wynik badań lotniczo-lekarskich klasy 2. Badania takie wykonują wyspecjalizowane placówki medycyny lotniczej (GOBLL Wrocław, LUXMED Warszawa, ALERGO-MED Warszawa, WIML Warszawa) oraz lekarze orzecznicy zatwierdzeni przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
- Wymagamy przedstawienia polisy ubezpieczeniowej NNW od sportów lotniczych.