PARALOTNIE

Sekcja paralotniowa Aeroklubu Słupskiego

 

Sekcja Paralotniowa przy Aeroklubie Słupskim serdecznie zaprasza na wspólne latanie na wszystkich typach paralotniach, na klifie i w termice, z napędem i bez silnika. Chcemy latać na jak najdalsze odległości i zarażać tą piękną pasją podobnych nam zapaleńcom. Latanie na paralotniach to kwintesencja latania swobodnego. Latanie to nasza pasja.

https://www.youtube.com/watch?v=dPvFSV2IxJA
Daj się unieść i dołącz do nas!!!

Nasz cel:

  • promowanie sportu paralotniowego
  • bezpieczeństwo i kultura latania
  • rozwój latania przelotowego
  • podnoszenie własnych umiejętności i wspieranie młodych stażem pilotów
  • organizacja imprez integrujących środowisko lotnicze

 

Teren Powiatu Słupskiego dzięki dużym kontrastom termicznym, braku przeszkód terenowych i aktywnych stref przestrzeni powietrznej umożliwiają wykonywanie dalekich przelotów termicznych oraz silnikowych. Ziemia Słupska, klify nadmorskie, Dolina Słupii i Kaszuby to jedne z najpiękniejszych krajobrazowo terenów Polski. Przeloty do Ustki czy Rowów z lądowaniem na plaży dostarczają niezapomnianych, wspaniałych wrażeń, zapadających w pamięć na zawsze.

W Aeroklubie Słupskim wykonujemy hole z wykorzystywaniem dwubębnowej wyciągarki stacjonarnej, umożliwiającej sprawne, bezpieczne hole na wszystkie kierunki wiatru.

Istnieje również możliwość lotów jako pasażer na paralotni dwumiejscowej. Lot w tandemie dostarcza niesamowitych wrażeń bez konieczności wcześniejszego szkolenia. Wystarczy ogólna dobra sprawność fizyczna i chęci. W trosce o wysoki poziom adrenaliny niejednokrotnie wykonywane są elementy akro 🙂 – jeżeli warunki na to pozwalają.

Dla pilotów chcących polatać w termice i na przeloty otwarte, istnieje możliwość holowania się na lotnisku w Aeroklubie Słupskim w Krępie Słupskiej lub na lotnisku w Pieniężnicy czy Borsku. Teren powiatu słupskiego jest bardzo kontrastowy termicznie i daje możliwość wykonania dalekich przelotów w kierunkach południowych jak i w kierunku morza. Można też polatać w obrębie samego lotniska i doskonalić technikę latania na holu i w termice.

Osoby nie posiadające przeszkolenia do holowania „H” mogą skorzystać ze szkolenia na to uprawnienie na miejscu.

Teren Gminy Ustka obejmuje, chyba najlepsze i najbezpieczniejsze tereny nadmorskie do latania w Polsce. Długie, szerokie i piaszczyste plaże, wspaniałe, zalesione wysokie klify, umożliwiają wielogodzinne bezpieczne loty „żaglowe” na lotniach i paralotniach. Pora roku nie ma tu większego znaczenia choć oczywiście najprzyjemniej jest latać w krótkich spodenkach i koszulce. Odpowiednie warunki występują tu od stycznia do grudnia przeciętnie kilkanaście, kilkadziesiąt dni w roku. Warunek to brak opadów, silnej mgły i odpowiedni wiatr. Gdy Bałtyk zamarza robi się „egzotycznie”:)

Latamy przy wiatrach z kierunków 270-360 stopni zwykle do wysokości 100-200 metrów nad plażę. Tandemami startujemy z klifu w Dębinie k. Rowów (widoczny na filmie) a na skrzydłach jednoosobowych z wielu miejsc od Ustki do Rowów. Widoki sięgają kilkudziesięciu kilometrów.

Szczególną atrakcją jest widok na Słowiński Park Narodowy, Świętą Górę Słowińców – Rowokół (115 m n.p.m.), Wydmę Czołpińską, Jezioro Gardno, Rowy, Ustkę, zabudowania Słupska aż po wiatraki k. Jarosławca.

Dojazd do startowiska w Dębinie – jadąc z Ustki kierujemy się na Objazdę i Rowy, w Dębinie na skrzyżowaniu skręcamy w lewo na Poddąbie i za ulicą Świerkową skręcamy w prawo i dalej udajemy się pieszo w las. Ścieżka zaprowadzi nas na startowisko nad sam brzeg Bałtyku.

Latający z silnikiem (PPG) bez trudu znajdą wolną przestrzeń do startu na rozległych łąkach na południe od zalesionego pasa nadmorskiego (Bałamątek, Wytowno, Machowinko, Przewłoka, Wodnica), lub bezpośrednio z plaży z uwagą na ludzi i zwierzęta. W samej Ustce odpowiednio szeroka i wygodna do startu (przy wiatrach wzdłuż plaży i od morza) jest plaża zachodnia pomiędzy II i III molo. Dojazd ulicą Westerplatte w kierunku bunkrów Bluchera i portu rybackiego.

Szkolenia
W Aeroklubie Słupskim można wziąć udział w szkoleniach paralotniowych do Świadectwa Kwalifikacji Pilota Paralotni PGP do wszystkich typów. Szkolenie przebiega dwuetapowo. Na I Etapie szkolenia uczeń-pilot wykonuje min. 20 samodzielnych lotów na paralotni. Uczy się budowy i przygotowania paralotni do lotu, prawidłowego startu, lotu i lądowania w wyznaczonym miejscu. Poznaje przepisy lotnicze i inne ważne zagadnienia niezbędne do bezpiecznego latania. Na II Etapie szkolenia doskonali zdobytą technikę pilotażu i wiedzę, wykonuje min. 10 samodzielnych lotów z dodatkowymi elementami. Po pozytywnym zdaniu egzaminu wewnętrznego kandydat na pilota kierowany jest na egzamin państwowy […] i może latać samodzielnie.

Osoby chcące latać z napędem plecakowym lub na tzw. trajkach paralotniowych powinny nauczyć się najpierw latania swobodnego a następnie podejmować próby latania z silnikiem.

Szkoleniami zajmuje się ins. Waldemar Janiszewski tel. 502761010.

Wymagania:

  • ukończona min. szkoła podstawowa
  • wiek 18 lat (min. 15 lat za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych)
  • oświadczenie o stanie zdrowia umożliwiającym latanie na paralotniach lub ważne prawo jazdy (nie wymaga się dodatkowych badań lekarskich)

Przed lotem należy:

  • sprawdzić prognozę pogody
  • sprawdzić aktualną sytuację Przestrzeni Powietrznej -http://www.amc.pansa.pl/?menu_lewe=mapy&lang=_pl (kliknąć na Elementy przestrzeni/AUP bieżący, zaznaczyć AUP bieżący, suwakami zaznaczyć wysokość np. F 80 i czas operacyjny w UTC, zaznaczyć interesujące nas elementy „ruchome” np. EPR, EPD, TSA, MTR, ATZ i miasta) lub tutaj: http://airspace.xcontest.org/app/overview
  • zadzwonić do ASM3 pod nr telefonu + 48 22 574 57 33 (do 5735) i potwierdzić powyższy stan Przestrzeni Powietrznej podając rodzaj statku powietrznego, miejsce startu i promień działania
  • zadzwonić do FIS Gdańsk i zgłosić lot j.w. (+48 22 574-74-85; +48 58 340 74-85)
  • pamiętać, że pod żadnym pozorem nie wlatujemy w Strefę EPR-17 Słowiński Park Narodowy
  • uważać na wzmożony ruch statków powietrznych szczególnie w rejonie większych miejscowości, poligonu wojskowego i wzdłuż plaży
  • sprawdzić czy mamy przy sobie wymagane dokumenty: Świadectwo Kwalifikacji, Kartę Paralotni i ubezpieczenie OC
  • pamiętać, że latamy z poszanowaniem przepisów Prawa Lotniczego i dobrych obyczajów
  • pamiętać, że wchodzimy i schodzimy z klifu wyłącznie w miejscach wyznaczonych i pozostawiamy po sobie porządek

Udanych lotów!

Opracował: Waldemar Janiszewski